Trivselregler

Allmänna trivselregler

Källsortering: I Sverige är det numera lag på att man som konsument måste källsortera sitt avfall. Som bostadsrättshavare ansvarar man för att avfallshanteringen i föreningen sker på rätt sätt. Förpackningar i kartong, plast, metall och glas ska sorteras och slängas på miljöstation. I föreningen finns en särskild avfallsbehållare för matavfall där man endast får slänga rester av mat i avsedd avfallspapperspåse. Övriga sopor slängs i förslutna påsar som hushållsavfall.
Mer information finns att läsa på karlstad.se Sopor och återvinning (karlstad.se)

Respekt för grannar: Enligt bostadsrättslagen har alla boende i en förening en skyldighet att inte störa sina grannar. Tiden för nattvila är mellan 22:00 - 07:00, under den tiden ska man tänka på att inte föra oväsen som kan störa. Det gäller i bostaden, trappuppgångar men även på övriga gemensamma utrymmen. Grannar bör informeras om man planerar att ha en fest eller annan aktivitet som kan störa nattvilan. Dock måste ljud som uppkommer från normalt boende tolereras tex ljud från lekande barn, användande av instrument dagtid eller att badrum och kök används nattetid.

Husdjur: Medlemmar ansvarar för att husdjur inte stör grannar. Rastning av hundar sker utanför föreningens gemensamma gräsytor.

Grillning: Det är tillåtet att grilla med el och gasolgrill på altan och balkong så länge det inte stör grannar. På nedre botten är det även tillåtet att grilla med kolgrill under förutsättning att rök inte stör övriga grannar och att grillen flyttas ut från huset så långt som möjligt.

Parkering: Vid köp av bostadsrätt ingår en parkeringsplats. Gäster ombeds parkera på gästparkeringar. Vänligen respektera de parkerings- och trafikregler som gäller inom området. Vid i- eller urlastning inom området, tänk på att skyndsamt flytta bilen till parkeringsplats.