Att bo i bostadsrätt

Bostadsrätten som boende

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening som på obegränsad tid upplåter bostäder med bostadsrätt till sina medlemmar. När man köper en bostadsrätt äger man alltså inte den fysiska bostaden utan man äger rätten att nyttja den.

Tillsammans med sina grannar är man medlem i en ekonomisk föreningen som äger fastigheten och lägenheterna. Alla medlemmar är därmed gemensamt ansvariga över att bostadsrättsföreningen sköts på ett bra sätt med hjälp av styrelsen i föreningen. I föreningen finns stadgar vilket man som medlem åtar sig att läsa och följa.

Bostadsrättshavarens ansvar

Som bostadsrättshavare ansvarar man för att hålla lägenheten i gott skick. Man har en skyldighet att sköta om lägenheten men också rätten att göra förändringar. Vid förändringar av kök och badrum krävs godkännande från styrelsen. Vill man tex borra i badrummets väggar ska man anlita en fackman.

Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens godkännande utföra åtgärd som innefattar ingrepp i bärande konstruktion, ändringar av befintliga ledningar för avlopp, värme eller vatten. Som bostadsrättshavare är det därför viktigt att teckna en försäkring för bostadsrätten. Vid tillhörande uteplats till bostadsrätten ansvarar man även där för skötsel av uteplats tex gräsklippning. Vill man göra en förändring eller tillbyggnad till uteplatsen måste det först godkännas av styrelsen, föreningen strävar efter attraktivt och enhetligt område och förändringar ska därför följa de material och färger som redan finns i området.

Andrahandsuthyrning

Vill man hyra ut bostadsrätten i andra hand måste man få ett godkännande från styrelsen. Ansökan och regler om andrahandsuthyrning hittar du under "dokument".